اصلان افوس کجاست!

 

این شهرستان دارای 4 مرکز شهری ، 2 بخش، 9 دهستان ، 72

آبادی دارای سکنه می باشد.

شهرستان فریدن علیرغم دارا بودن سابقه دیرینه و کهن که بر

اساس شواهد و قرائن موجود ، تاریخ آن به دوران هخامنشیان

باز میگردد و مورخان عهد قدیم در کتب تاریخی از آن به عنوان

یکی از آبادترین نقاط مرکزی ایران  و یکی از شش قبایل مهم

مادها و از مراکز مهم اقتصادی وارتباطی ( شاه راه ارتباطی

شوش به فارس ) ایران باستان نام برده اند به لحاظ شرایط

جغرافیایی ، کثرت بارندگی ونوع مصالح ساختمانی رایج در بافت

مسکونی و ابنیه  آن ، آثار تاریخی قابل توجهی درحال حاضر

نداشته و ابنیه قدیمی مهم بجا مانده از نسلهای قبلی عبارتند از:

1-    کلیساهای ارامنه واقع در روستاهای هزار جریب ،  غرغن ،

نماگرد، سینگرد، سواران  و زرنه

2-   اردوگاه ارامنه واقع در روستای نماگرد

3-  خانه تاریخی آقای رئیسی واقع در روستای ماربر

4-    خانه آقای هژبر پور واقع در روستای تخماقلو

اما شهرستان فریدن به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی واقلیمی

وهمجواری با دامنه های زاگرس از طبیعتی بکر و زیبا بویژه

درفصلهای معتدل سال برای بهره برداری توریستی برخوردار

میباشد که با سرمایه گذاریهای لازم دراین منطقه می توان زمینه

فعالیتهای موثر گردشگری و جذب توریست را فراهم نمود.

از جاذبه های طبیعی فصلهای بهار وتابستان در شهرستان

میتوان به طبیعت سرسبز ، آبشارهای زیبا ، گل و گیاهان متنوع

ودر فصل زمستان ورزشهای زمستانی وپیست اسکی اشاره

نمود که به همراه مقبره امامزادگان و دیگر بقاع متبرکه از جمله

مراکز مهم گردشگری شهرستان محسوب میگردند که از

مهمترین آنها عبارتند از:

1-  منطقه نمونه گردشگری سد و سرچشمه افوس : واقع در 40

کیلومتری جنوب غرب شهرستان در دامنه رشته کوههای مرتفع زاگرس

2-  منطقه نمونه گردشگری دشت لاله زار دره بید بالا : واقع در 20

کیلومتری شمال غربی شهرستان دردامنه رشته کوههای مرتفع روستای دره بید بالا

3- منطقه نمونه گردشگری در دست احداث مجموعه فرهنگی

ورزشی کهسوار داران واقع در کیلومتر 5 جاده داران به سمت

چادگان واقع در جوار روستای طرار و مشرف به شهر داران

4-    منطقه نمونه گردشگری نهرخلج ( یالانچی ) واقع درکیلومتر

5جاده داران الیگودرز و در حاشیه جاده اصلی

5-   امامزادگان عبداله و ابراهیم ( ع ) شهر دامنه واقع در ورودی

شهرستان از سمت اصفهان

6-   پل تاریخی و آبشار نوغان : واقع در 48 کیلومتری غرب

شهرستان در کنار جاده اصلی اصفهان خوزستان .

7-  سد وسراب آغچه : واقع در 42 کیلومتری غرب شهرستان در

جوار روستای گرجی نشین آغچه

8- از دیگر موارد میتوان دشت و مراتع قهیز دامنه ،آبشار سیاه

دره دامنه ، مراتع زیبا و مرتفع خلعت پوشان ، سراب درختک ،

بیشه زارهای واقع در حاشیه رودخانه پلاسجان و رودخانه قم

رود ( اناربار ) و رودخانه و بیشه زارهای دره حوض و ... را نام برد.

جاذبه های طبیعی :

منطقه نمونه گردشگری

سد و سرچشمه افوس!

شهر افوس در 38 کیلومتری شهرستان فریدن واقع در دل کوه بزرگ قوسی شکل و بسیار مرتفع  که از طرف شرق به داران ، از غرب به شهرستان الیگودرز، از سمت شمال به شهر بوئین میاندشت و از سمت جنوب به شهرستان فریدون شهر منتهی می شود. وجود کوههای بسیار بلند و بارندگی زیاد در فصول مختلف سال در فصل زمستان به صورت برف در ارتفاعات و ایجاد برف انبارهای فراوان در دره های عمیق و گودال ها باعث شده است که چشمه های بسیاری از این منطقه روان شود. مهمترین این چشمه ها چشمه بزرگ قبله ( سراب سرچشمه )می باشد. به همین علت شهر افوس را شهر چشمه ساران نیز می گویند.

سرچشمه تا شهر 3 کیلومتر فاصله دارد و در دل کوه واقع شده است. آب آن با جوشش از زمین و از ریشه کوه تامین کننده یکی از سرشاخه های زاینده رود می باشد. طبیعت بکر و دست نخورده سرچشمه افوس بین شهر و سرچشمه و دامنه کوه قبله ساخته شده است و در اطراف آن، مناظر بسیار زیبا و طبیعی، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. وجود مناظر طبیعی، دیدنی، و چشمه ساران فراوان ، سد خاکی در جوار مسیر ارتباطی شهر و سرچشمه و آب و هوای بسیار خنک در اوج گرمای تابستان باعث جذب گردشگران و دوست داران طبیعت به این منطقه شده است.

سد و سرچشمه افوس در سفرهای استانی ریاست محترم جمهور در دولت نهم به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسید که در پی آن با تلاش و پیگیری مجدانه مسئولان محلی و شهرستان و مساعدت استاندار محترم و دیگر مسئولین مربوطه با اختصاص اعتبارات لازم زیرساختهای مورد نیاز آن فراهم گردید که در این راستا احداث آلاچیقها ، سرویسهای بهداشتی ، احداث 3200 متر جاده آسفالته و  برقرسانی به سرچشمه و تامین روشنائی آن موجب ورود گردشگران بسیار زیاد از نقاط مختلف استان و کشور را فراهم نموده است و در صورت سرمایه گذاری در این منطقه که مقدمات آن فراهم شده  قطعا" در آینده ای نزدیک  از رونق فراوانی برخوردار خواهد گردید.

شایان ذکر است سرچشمه افوس در نظر ساکنان محلی شهر از حرمت و قداست خاصی به عنوان نذرگاه برخوردار میباشد

علاوه بر سد و سرچشمه افوس همانطور که در آغازین کلام مطرح گردید شهر افوس به شهر چشمه ساران معروف است . لذا با توجه به وجود چشمه های فراوان به همراه درختان و بیشه زارهای سرسبز و همچنین وجود چندین هکتار تاکستان به همراه سایر درختان میوه در اطراف شهر محیطی بسیار جذاب برای گردشگران فراهم نموده است.

همچنین وجود بقعه امامزادگان احمد ، عبداله و ابراهیم ( ع ) در داخل شهر  محلی است برای زیارت عاشقان دلسوخته

شهر دامنه و جاذبه های توریستی و گردشگری مذهبی و طبیعی آن :

شهر دامنه به لحاظ نحوه قرارگیری بر بستر کوه با چشم اندازی زیبا که می توان تمام بافت شهر را یکجا از نظر گذراند- مزارع سرسبزو پر رونق اطراف شهر بویژه منطقه قهیز  که بعضا“ با آبیاری بارانی مناظر زیبا و کم نظیری بوجود آورده اند ارتفاعاتی که درشمال وجنوب و بویژه از جنوب این شهر را احاطه کرده اند شاهراه ارتباطی بین استانی اصفهان خوزستان که از مرز شمالی شهر می گذرد وجود بقعه متبرکه امامزادگان شهر در 4 کیلومتری شرق شهر و در بین مزارع کشاورزی - طبیعت سرد و خشن اما جذاب و متنوع و بخصوص وجود مناطق برفگیر درارتفاعات منطقه از جمله پیست اسکی دامنه در 12کیلومتری شرق شهر- ,

همه و همه این عوامل دست دردست هم داده اند تا شهر دامنه موقعیتی ممتاز داشته باشد

امامزادگان عبد الله و ابراهیم ( ع ) شهر دامنه

در همان ابتدای ورود به شهرستان از سمت مرکز استان خصوصا" در فصل بهار و تابستان وجود دشت قهیز دامنه در کنار کوه مرتفع دالانکوه با ارتفاع 3915 متر از سطح دریا  با اراضی و کشتزارهای وسیع و پهناور و سیستم آبیاری آن که از نوع بارانی میباشد طراورت و جلوه ای خاص به منطقه داده که چشم هر مسافر ورودی به شهرستان را به خود جذب مینماید.

وجود امامزاده گان عبداله و ابراهیم ( ع ) شهر دامنه در دشت دامنه و در میان اراضی کشاورزی و در کیلومتر 5 حاشیه جاده ارتباطی دامنه به سمت اصفهان یکی از نقاط مهم زیارتی منطقه میباشد که از اهمیت والائی برخوردار میباشد بالاخص در منظر ساکنان شهر دامنه و دیگر شهرها و روستاهای همجوار و در مناسبتهای مذهبی و ایام سوگواری پذیرای جمعیت کثیری از عاشقان امامت و ولایت میباشد

بقعه امامزادگان عبداله و ابراهیم ( ع )  با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای فراوان طبیعی و مذهبی آن در جذب گردشگر ، در دور اول سفر ریاست محترم جمهوری جهت احداث کمپینگ بین راهی مصوب و در این راستا با احداث جاده آسفالته چهارخطه به طول 2700 متر و تامین روشنائی آن مقدمات اجرای پروژه و احداث کمپینگ بین راهی فراهم گردید.

تاریخچه امامزاده عبدالله و امامزاده ابراهیم ( ع ) به شرح ذیل میباشد :

در سال دویست هجری قمری ؛ و درزمانی که حضرت علی بن موسی الرضا( ع) و فرزندان و پیروانش مورد ظلم مأمون واقع شدند شیعیان ایران به حمایت از ایشان برخاستند که منجر به درگیری و جنگ شد که یکی از این جنگها در دشت قهیر صورت گرفته که در این جنگ شاهزاده عبدالله از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) به شهادت میرسد و برادرش شاهزاده ابراهیم به یاری مردم قهیز در چاهی معروف به چاه امام موسی مخفی میشود و بعد از اینکه دشمن از یافتن ایشان     نا امید میشود از چاه خارج و به کمک مردم قهیز جنازه برادرش را در چند قدمی همان چاه دفن میکند و بنا به تواریخ  بعد از مدتی یکی از بزرگان ساکن درمحل ؛ دخترش را به عقد شاهزاده ابراهیم در می آورد که نتیجه این ازدواج فرزندی به نام محمد میباشد که سلسله سادات دامنه طبق شجره نامه به وی که مدفن در قهیز است بر میگردد البته مدفن شاهزاده ابراهیم و شاهزاده محمد هم اکنون در دشت قیهز مشخص نیست و مردم تنها چاهی را  که شاهزاده ابراهیم در آن مخفی شده است را و همچنین قبر شاهزاده عبدالله برادر شاهزاده ابراهیم را زیارت میکنند ساخت بنای امامزاده دقیقا“ مشخص نیست و سنگی به صورت  دایره ای شکل که مربوط به سال 1286 هجری قمری است بر سر ایوان غربی معروف به شاهزاده ابراهیم کار گذاشته شده است   و سنگ قبری در گو شه امامزاده وجود دارد که مربوط به سال 1035 هجری قمری و مربوط به سید فضل اله بن عابدین ثانی میباشد که با هیجده واسطه به امامزاده ابراهیم بر میگردد.

پارک جنگلی پرتیکان دامنه :

یکی دیگر از آثار و جاذبه های گردشگری شهر دامنه ، پارک پرتیکان در ورودی شهر با ایجاد آبشار مصنوعی و احداث پارک جنگلی در تپه واقع در مدخل ورودی شهر و همچنین در مدخل ورودی شهر میباشد که با چشم انداز بسیار زیبا و آب و هوای مطبوع پذیرای جمعیت کثیری از طبیعت دوستان میباشد.

از دیگر آثار و جاذبه های گردشگری شهر دامنه آبشار سیاه دره دامنه واقع در دل کوه دالان با چشمه سارهای جوشان در فصل بهار و طبیعت زیبا و هوای مطبوع ، حمام قدیمی شهر دامنه با قدمتی بیش از 100 سال  واقع در بافت مسکونی شهر می باشد

منطقه نمونه گردشگری دشت لاله های واژگون دره بید بالا :

 

دشت لاله زار دره بید بالا واقع در دره میان ارتفاعات روستای دره بید و در فاصله حدود 5 کیلومتری از روستا با وجود چشمه سارها و مراتع بسیار زیبا همانگونه که از نامش مشخص است منطقه ای است مملو از لاله های واژگون که در اوایل فصل بهار جلوه ای خاص به منطقه داده و علیرغم وجود جاده خاکی با مسیری طولانی ،پذیرای خیل عظیم گردشگران و دوستداران طبیعت در فصل بهار میباشد .

این منطقه نیز با توجه به پتانسیلها و ظرفیتهای طبیعی آن در جذب گردشگر ، در دور اول سفر ریاست محترم جمهوری به استان به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسیده که در حال حاضر مطالعات آن در دست اجراء میباشد.

 

سد و سراب آغچه

روستای آغچه واقع در بخش بوئین میاندشت در فاصله در حدود 15 کیلومتری غرب از مرکز بخش و 42 کیلومتری از مرکز شهرستان با جمعیت 1300 نفری از گرجی زبانان یکی از روستاهای زیبای منطقه بوده با دارا بودن چشمه هائی پر آب معروف به سراب آغچه در منتهی الیه روستای آغچه و در دل کوه با ارتفاعات بسیار زیبا و مشرف بر منطقه ، مراتع غنی و سرسبز ، چشمه های جوشان و  رودخانه خروشان با عبور از میان تاکستانهای وسیع واقع در دره ای سر سبز و زیبا و در سالهای اخیر احداث سد ذخیره ای در حاشیه جاده و در مدخل ورودی روستا یکی از مناطق بسیار مستعد و با پتانسیل برای جذب توریست و گردشگر میباشد چنانچه هر ساله بخصوص در فصول بهار و تابستان پذیرای گردشگران فراوانی از نقاط مختلف میباشد.

 

پل تاریخی و آبشار نوغان :

رودخانه قم رود ( انار بار ) که از سراب آغچه سرچشمه گرفته و پس از عبور دره ها و تپه ماهورها و ارتفاعات از روستاهای پائین دست گذشته و در مسیر خود بیشه زارهائی بسیار زیبا بوجود آورده که با چشم اندازهای زیبا و آب و هوائی مطبوع و دلپذیر ، محیطی مناسب برای گذارن اوقات طبیعت دوستان در ایام فصل بهار و تابستان را فراهم نموده است .

در مسیر این رودخانه و در تقاطع با جاده ترانزیتی اصفهان خوزستان در بخش بوئین میاندشت و در فاصله 48 کیلومتری غرب از مرکز شهرستان پل تاریخی وجود دارد که به پل نوغان معروف است . در امتداد این رودخانه به سمت شمال آبشاری بسیار زیبا وجود دارد که به همراه بیشه زارهای وسیع و زیبا مسافران زیادی را به سوی خود می خواند.

دالانکوه :

یکی از پتانسیلها و ظرفیتهای طبیعی و عمومی شهرستان در بحث جاذبه های گردشگری ، وجود ارتفاعات و کوههای بلند و بسیار زیبا میباشد که در فصل زمستان با توجه به بارش فراوان برف زمینه ورزشهای زمستانه و در فصل بهار و تابستان به لحاظ دارا بودن پوشش گیاهی بسیار خوب و متنوع و وجود گونه های فراوان جانوری و گیاهان داروئی و همچنین آب و هوائی خنک و مطبوع و چشم اندازهائی بسیار زیبا در فصل بهار و تابستان ، زمینه جذب توریست و دوستداران طبیعت را داشته کما اینکه در فصل زمستان پذیرای خیل عظیم دوست داران ورزش و ورزشکاران بازیهای زمستانی نظیر اسکی بوده و در فصل بهار و تابستان نیز کوهنوردان و کوهپیمایان میباشد.

اما در این میان رشته کوه دالانکوه با ارتفاع 3915 متر در شرق شهرستان و مشرف بر شهرهای داران و دامنه بعنوان یکی از مرتفعترین ارتفاعات منطقه و استان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و گروههای مختلف کوهنرودی و کوهپیمائی از سراسر نقاط استان و حتی کشور به این کوه جهت صعود و تفریح می آیند.

همچنین در نزدیکی قله دالان کوه واقع در جبهه شمالی بقایایی از یک بنا وجود دارد که روایات تاریخی آن را آتشکده یا قلعه معرفی کرده اند که کفته میشود با آتشکده کوه آتشگاه در اصفهان در ارتباط بوده است و در مباحث نظامی و جنگی به منظورهای اطلاع رسانی استفاده میشده است.

بیشه زارهای حاضیه رودخانه پلاسجان :

از دیگر مناطق مستعد گردشگری رودخانه پلاسجان میباشد که از سمت شهرستان فریدونشهر از غرب به شرق و به سوی سد زاینده رود در جریان میباشد که با توجه به انتقال آب چشمه لنگان و همچنین در آینده انتقال آب خندگستان از این مسیر در تمامی فصول آب بسیار خوبی در آن جریان خواهد داشت. علی ایحال این رودخانه به لحاظ عبور از فی مابین روستاهای مختلف با پیچ و خمهای زیاد و بیشه زارها و چمن زارهای فراوان طبیعی  زمینه مستعدی برای پذیرائی گردشگران و دوستداران طبیعت را دارا بوده که با سرمایه گذاری در حاشیه آن موجبات توسعه و رونق گردشگری در حاشیه رودخانه خواهد گردید.

 

 

رودخانه دره حوض

روستای دره حوض به عنوان آخرین روستا از شهرستان واقع در منتهی الیه غربی شهرستان و استان اصفهان هم مرز با استان لرستان و شهرستان الیگودرز در فاصله 8 کیلومتری از جاده اصلی واقع گردیده است که در امتداد جاده ارتباطی روستا از سمت جاده اصلی رودخانه دره حوض قرار داشته که از سمت روستای دره حوض و از شرق به غرب در جریان است که به واسطه وجود درختان و بوته کل های وحشی و چمنزارهای زیبا محیطی بسیار شاد و مفرح را برای پذیرایی از مسافران فراهم آورده است .

بیشه های خلعت پوشان

از جمله مناطق بسیار جالب و دیدنی بیشه ها و لاله زارهای خلعت پوشان است . این مراتع دارای پوشش گیاهی بسیار متنوع و گلهای وحشی زیبا و بیشماری همچون انواع لاله ، شقایق وحشی ، لاله واژگون زنبق وحشی و ... می باشد. همچنین حیوانات و پرندگانی از قبیل خرس  ، بز کوهی ، کبک و ... می باشد .

مراتع ، تپه ها و بیشه زارهای ماهورستان

وجود بیشه های پراکنده و کوهستانهای سر به فلک کشیده ، بیشه ها و مرغزارهای بسیارزیبا انواع گلهای وحشی و حیواناتی چون خرس ، گراز ، بز کوهی ،روباه و... از جاذبه های گردشگری این منطقه است .

 

پارکها و بوستانهای شهری :

با توجه به شرایط آب و هوائی و پتانسیلهای طبیعی منطقه چه در فصول سرد و چه در فصول گرم سال امکان حضور گردشگران مختلف در جای جای نقاط شهرستان فراهم میباشد چنانچه در فصل زمستان به جهت بارشهای سنگین برف و در بهار و تابستان به لحاظ طبیعت سرسبز ، هوای مطبوع ، مناظر و چشم اندازهای زیبا در شهرستان زمینه جذب گردشگر فراوان میباشد. لذا علاوه بر موارد فوق الذکر وجود پارکهای مختلف واقع در سطح شهرها نظیر پارک دریاچه داران ، پارک شقایق داران ، پارک جنگلی بوئین میاندشت و سایر موارد دیگر به لحاظ موقعیت مکانی و وضعیت هوائی و ... محیطی مفرح برای طبیعت دوستان فراهم نموده است.

 

یکی دیگر از مناطقی که در آینده زمینه جذب جمعیت کثیر گردشگر و توریست  را خواهد داشت مجموعه فرهنگی تفریحی ورزشی کهسوار طرار میباشد که در دور سوم سفر ریاست  محترم جمهور به عنوان منطقه نمونه گردشگری مصوب و در حال حاضر در دست پیگیری جهت اجراء میباشد که با توجه به طرحها و برنامه های پیش بینی شده در این مجموعه در زمینه ورزشهای زمستانه و ... به یکی از قطبهای گردشگری شهرستان تبدیل خواهد شد.

جاذبه های قومیتی :

از دیگر زمینه های گردشگری شهرستان مباحث بوم شناسی و مردم شناسی منطقه میباشد که به لحاظ سکونت 6 قوم مختلف در کنار یکدیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد که در این میان سکونت گرجیان و ارامنه از ویژگیهای منحصر به فرد شهرستان میباشد که زمینه ای مناسب برای سرمایه گذاری و جذب توریست میباشد که در این زمینه میتوان به روستاهای زرنه و آغچه اشاره نمود. لازم به ذکر است جمعیت ارامنه شهرستان در سالهای قبل بسیار بیشتر بوده و در بسیاری از روستاها سکونت داشته اند که با توجه به مهاجرت ایشان به شهرهای بزرگ در حال حاضر تنها در روستای زرنه وجود داشته ولی در سایر روستاها کلیساهای ایشان موجود میباشد.

روستای زرنه :

این روستا واقع در بخش بوئین میاندشت و در 12 کیلومتری مرکز بخش و 39 کیلومتری مرکز شهرستان در حال حاضر با جمعیت ساکن در حدود 60 الی 70 نفری  تنها روستای ارمنی نشین کشور است که محل زندگی برادران و خواهران عیسوی مذهب می باشد و دارای کلیسای زیبا و قدیمی می باشد .شایان ذکر است بخش عظیمی از جمعیت روستا به شهرهای بزرگ مهاجرت نموده و برخی از ایشان در فصول گرم سال جهت انجام فعالیتهای کشاورزی به روستا باز میگردند.

روستای آغچه :

 این روستا نیز همانطور که در بالا بیان گردید در بخش بوئین میاندشت و در فاصله 42 کیلومتری مرکز شهرستان واقع گردیده که علاوه بر مناظر زیبای سد و سراب آغچه از ویژگی دیگر آن جمعیت کاملا" گرجی نشین آن میباشد که هنوز به زبان و گویش گرجیان کفتگو میکنند.

جاذبه های گردشگری مذهبی شهرستان :

 

از دیگر زمینه های جذب گردشگر در شهرستان وجود اماکن و بقاع متبرکه امامزادگان ( ع ) میباشد که میتوان امامزادگان عبداله و ابراهیم ( ع ) دامنه که در بالا توضیح داده شد را نام برد . همچنین امامزاده سید محمد ( ع ) ننادگان ، امامزادگان عبداله ، احمد و ابراهیم ( ع ) شهر افوس ، باباحصور روستای حصور ، بقعه شیخ ابوسلیمان دارانی و ... که در نظر اهالی شهرستان از حرمت و قداست خاصی برخوردار بوده و همیشه پذیرای عاشقان امامت و ولایت میباشند. 

این شهرستان دارای 4 مرکز شهری ، 2 بخش، 9 دهستان ، 72 آبادی دارای سکنه می باشد.

شهرستان فریدن علیرغم دارا بودن سابقه دیرینه و کهن که بر اساس شواهد و قرائن موجود ، تاریخ آن به دوران هخامنشیان باز میگردد و مورخان عهد قدیم در کتب تاریخی از آن به عنوان یکی از آبادترین نقاط مرکزی ایران  و یکی از شش قبایل مهم مادها و از مراکز مهم اقتصادی وارتباطی ( شاه راه ارتباطی شوش به فارس ) ایران باستان نام برده اند به لحاظ شرایط جغرافیایی ، کثرت بارندگی ونوع مصالح ساختمانی رایج در بافت مسکونی و ابنیه  آن ، آثار تاریخی قابل توجهی درحال حاضر نداشته و ابنیه قدیمی مهم بجا مانده از نسلهای قبلی عبارتند از:

1-    کلیساهای ارامنه واقع در روستاهای هزار جریب ،  غرغن ، نماگرد، سینگرد، سواران  و زرنه

2-   اردوگاه ارامنه واقع در روستای نماگرد

3-  خانه تاریخی آقای رئیسی واقع در روستای ماربر

4-    خانه آقای هژبر پور واقع در روستای تخماقلو

اما شهرستان فریدن به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی واقلیمی وهمجواری با دامنه های زاگرس از طبیعتی بکر و زیبا بویژه درفصلهای معتدل سال برای بهره برداری توریستی برخوردار میباشد که با سرمایه گذاریهای لازم دراین منطقه می توان زمینه فعالیتهای موثر گردشگری و جذب توریست را فراهم نمود.

از جاذبه های طبیعی فصلهای بهار وتابستان در شهرستان میتوان به طبیعت سرسبز ، آبشارهای زیبا ، گل و گیاهان متنوع ودر فصل زمستان ورزشهای زمستانی وپیست اسکی اشاره نمود که به همراه مقبره امامزادگان و دیگر بقاع متبرکه از جمله مراکز مهم گردشگری شهرستان محسوب میگردند که از مهمترین آنها عبارتند از:

1-  منطقه نمونه گردشگری سد و سرچشمه افوس : واقع در 40 کیلومتری جنوب غرب شهرستان در دامنه رشته کوههای مرتفع زاگرس

2-  منطقه نمونه گردشگری دشت لاله زار دره بید بالا : واقع در 20 کیلومتری شمال غربی شهرستان دردامنه رشته کوههای مرتفع روستای دره بید بالا

3- منطقه نمونه گردشگری در دست احداث مجموعه فرهنگی ورزشی کهسوار داران واقع در کیلومتر 5 جاده داران به سمت چادگان واقع در جوار روستای طرار و مشرف به شهر داران

4-    منطقه نمونه گردشگری نهرخلج ( یالانچی ) واقع درکیلومتر 5 جاده داران الیگودرز و در حاشیه جاده اصلی

5-   امامزادگان عبداله و ابراهیم ( ع ) شهر دامنه واقع در ورودی شهرستان از سمت اصفهان

6-   پل تاریخی و آبشار نوغان : واقع در 48 کیلومتری غرب شهرستان در کنار جاده اصلی اصفهان خوزستان .

7-  سد وسراب آغچه : واقع در 42 کیلومتری غرب شهرستان در جوار روستای گرجی نشین آغچه

8- از دیگر موارد میتوان دشت و مراتع قهیز دامنه ،آبشار سیاه دره دامنه ، مراتع زیبا و مرتفع خلعت پوشان ، سراب درختک ، بیشه زارهای واقع در حاشیه رودخانه پلاسجان و رودخانه قم رود ( اناربار ) و رودخانه و بیشه زارهای دره حوض و ... را نام برد.

جاذبه های طبیعی :

منطقه نمونه گردشگری سد و سرچشمه افوس!

شهر افوس در 38 کیلومتری شهرستان فریدن واقع در دل کوه بزرگ 

قوسی شکل و بسیار مرتفع  که از طرف شرق به داران ، از غرب به شهرستان الیگودرز، از سمت شمال به شهر بوئین میاندشت و از سمت

جنوب به شهرستان فریدون شهر منتهی می شود. وجود کوههای بسیار بلند و بارندگی زیاد در فصول مختلف سال در فصل زمستان به صورت برف

در ارتفاعات و ایجاد برف انبارهای فراوان در دره های عمیق و گودال ها

باعث شده است که چشمه های بسیاری از این منطقه روان شود. مهمترین این چشمه ها چشمه بزرگ قبله ( سراب سرچشمه )می باشد. به همین علت شهر افوس را شهر چشمه ساران نیز می گویند.

سرچشمه تا شهر 3 کیلومتر فاصله دارد و در دل کوه واقع شده است.

آب آن با جوشش از زمین و از ریشه کوه تامین کننده یکی از سرشاخه های زاینده رود می باشد. طبیعت بکر و دست نخورده سرچشمه افوس

بین شهر و سرچشمه و دامنه کوه قبله ساخته شده است و در اطراف

آن، مناظر بسیار زیبا و طبیعی، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. وجود مناظر طبیعی، دیدنی، و چشمه ساران فراوان ، سد خاکی

در جوار مسیر ارتباطی شهر و سرچشمه و آب و هوای بسیار خنک در

اوج گرمای تابستان باعث جذب گردشگران و دوست داران طبیعت به این منطقه شده است.

سد و سرچشمه افوس در سفرهای استانی ریاست محترم جمهور در

دولت نهم به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسید که در پی

آن با تلاش و پیگیری مجدانه مسئولان محلی و شهرستان و مساعدت استاندار محترم و دیگر مسئولین مربوطه با اختصاص اعتبارات لازم زیرساختهای مورد نیاز آن فراهم گردید که در این راستا احداث آلاچیقها ، سرویسهای بهداشتی ، احداث 3200 متر جاده آسفالته و  برقرسانی به سرچشمه و تامین روشنائی آن موجب ورود گردشگران بسیار زیاد از نقاط مختلف استان و کشور را فراهم نموده است و در صورت سرمایه

گذاری در این منطقه که مقدمات آن فراهم شده  قطعا" در آینده ای

نزدیک  از رونق فراوانی برخوردار خواهد گردید.

شایان ذکر است سرچشمه افوس در نظر ساکنان محلی شهر از حرمت

و قداست خاصی به عنوان نذرگاه برخوردار میباشد

علاوه بر سد و سرچشمه افوس همانطور که در آغازین کلام مطرح گردید شهر افوس به شهر چشمه ساران معروف است . لذا با توجه به وجود

چشمه های فراوان به همراه درختان و بیشه زارهای سرسبز و همچنین وجود چندین هکتار تاکستان به همراه سایر درختان میوه در

اطراف شهر محیطی بسیار جذاب برای گردشگران فراهم نموده است.

همچنین وجود بقعه امامزادگان احمد ، عبداله و ابراهیم ( ع ) در داخل شهر  محلی است برای زیارت عاشقان دلسوخته

شهر دامنه و جاذبه های توریستی و گردشگری مذهبی و طبیعی آن :

شهر دامنه به لحاظ نحوه قرارگیری بر بستر کوه با چشم اندازی زیبا که

می توان تمام بافت شهر را یکجا از نظر گذراند- مزارع سرسبزو پر رونق

اطراف شهر بویژه منطقه قهیز  که بعضا“ با آبیاری بارانی مناظر زیبا و کم

نظیری بوجود آورده اند –ارتفاعاتی که درشمال وجنوب و بویژه از جنوب این شهر را احاطه کرده اند –شاهراه ارتباطی بین استانی اصفهان

–خوزستان که از مرز شمالی شهر می گذرد –وجود بقعه متبرکه

امامزادگان شهر در 4 کیلومتری شرق شهر و در بین مزارع کشاورزی -

طبیعت سرد و خشن اما جذاب و متنوع و بخصوص وجود مناطق برفگیر

درارتفاعات منطقه از جمله پیست اسکی دامنه در 12کیلومتری شرق شهر- …,

همه و همه این عوامل دست دردست هم داده اند تا شهر دامنه موقعیتی ممتاز داشته باشد

امامزادگان عبد الله و ابراهیم ( ع ) شهر دامنه

در همان ابتدای ورود به شهرستان از سمت مرکز استان خصوصا" در

فصل بهار و تابستان وجود دشت قهیز دامنه در کنار کوه مرتفع دالانکوه با

ارتفاع 3915 متر از سطح دریا  با اراضی و کشتزارهای وسیع و پهناور و سیستم آبیاری آن که از نوع بارانی میباشد طراورت و جلوه ای خاص به

منطقه داده که چشم هر مسافر ورودی به شهرستان را به خود جذب مینماید.

وجود امامزاده گان عبداله و ابراهیم ( ع ) شهر دامنه در دشت دامنه و

در میان اراضی کشاورزی و در کیلومتر 5 حاشیه جاده ارتباطی دامنه به

سمت اصفهان یکی از نقاط مهم زیارتی منطقه میباشد که از اهمیت والائی برخوردار میباشد بالاخص در منظر ساکنان شهر دامنه و دیگر

شهرها و روستاهای همجوار و در مناسبتهای مذهبی و ایام سوگواری پذیرای جمعیت کثیری از عاشقان امامت و ولایت میباشد

بقعه امامزادگان عبداله و ابراهیم ( ع )  با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای

فراوان طبیعی و مذهبی آن در جذب گردشگر ، در دور اول سفر ریاست

محترم جمهوری جهت احداث کمپینگ بین راهی مصوب و در این راستا با

احداث جاده آسفالته چهارخطه به طول 2700 متر و تامین روشنائی آن

مقدمات اجرای پروژه و احداث کمپینگ بین راهی فراهم گردید.

تاریخچه امامزاده عبدالله و امامزاده ابراهیم ( ع ) به شرح ذیل میباشد :

در سال دویست هجری قمری ؛ و درزمانی که حضرت علی بن موسی الرضا( ع) و فرزندان و پیروانش مورد ظلم مأمون واقع شدند شیعیان ایران به حمایت از ایشان برخاستند که منجر به درگیری و جنگ شد که یکی از این جنگها در دشت قهیر صورت گرفته که در این جنگ شاهزاده عبدالله از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) به شهادت میرسد و برادرش

شاهزاده ابراهیم به یاری مردم قهیز در چاهی معروف به چاه امام

موسی مخفی میشود و بعد از اینکه دشمن از یافتن ایشان     نا امید

میشود از چاه خارج و به کمک مردم قهیز جنازه برادرش را در چند قدمی

همان چاه دفن میکند و بنا به تواریخ  بعد از مدتی یکی از بزرگان ساکن درمحل ؛ دخترش را به عقد شاهزاده ابراهیم در می آورد که نتیجه این

 

ازدواج فرزندی به نام محمد میباشد که سلسله سادات دامنه طبق

شجره نامه به وی که مدفن در قهیز است بر میگردد البته مدفن شاهزاده ابراهیم و شاهزاده محمد هم اکنون در دشت قیهز مشخص نیست و مردم تنها چاهی را  که شاهزاده ابراهیم در آن مخفی شده است را و همچنین قبر شاهزاده عبدالله برادر شاهزاده ابراهیم را زیارت میکنند ساخت بنای امامزاده دقیقا“ مشخص نیست و سنگی به صورت  دایره ای شکل که مربوط به سال 1286 هجری قمری است بر سر ایوان غربی معروف به شاهزاده ابراهیم کار گذاشته شده است   و سنگ قبری در گو شه امامزاده وجود دارد که مربوط به سال 1035 هجری قمری و مربوط به سید فضل اله بن عابدین ثانی میباشد که با هیجده واسطه به امامزاده ابراهیم بر میگردد.

پارک جنگلی پرتیکان دامنه :

یکی دیگر از آثار و جاذبه های گردشگری شهر دامنه ، پارک پرتیکان در ورودی شهر با ایجاد آبشار مصنوعی و احداث پارک جنگلی در تپه واقع در مدخل ورودی شهر و همچنین در مدخل ورودی شهر میباشد که با چشم انداز بسیار زیبا و آب و هوای مطبوع پذیرای جمعیت کثیری از طبیعت دوستان میباشد.

از دیگر آثار و جاذبه های گردشگری شهر دامنه آبشار سیاه دره دامنه واقع در دل کوه دالان با چشمه سارهای جوشان در فصل بهار و طبیعت زیبا و هوای مطبوع ، حمام قدیمی شهر دامنه با قدمتی بیش از 100 سال  واقع در بافت مسکونی شهر  می باشد

منطقه نمونه گردشگری دشت لاله های واژگون دره بید بالا :

 

دشت لاله زار دره بید بالا واقع در دره میان ارتفاعات روستای دره بید و در فاصله حدود 5 کیلومتری از روستا با وجود چشمه سارها و مراتع بسیار زیبا همانگونه که از نامش مشخص است منطقه ای است مملو از لاله های واژگون که در اوایل فصل بهار جلوه ای خاص به منطقه داده و علیرغم وجود جاده خاکی با مسیری طولانی ،پذیرای خیل عظیم گردشگران و دوستداران طبیعت در فصل بهار میباشد .

این منطقه نیز با توجه به پتانسیلها و ظرفیتهای طبیعی آن در جذب گردشگر ، در دور اول سفر ریاست محترم جمهوری به استان به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسیده که در حال حاضر مطالعات آن در دست اجراء میباشد.

 

سد و سراب آغچه

روستای آغچه واقع در بخش بوئین میاندشت در فاصله در حدود 15 کیلومتری غرب از مرکز بخش و 42 کیلومتری از مرکز شهرستان با جمعیت 1300 نفری از گرجی زبانان یکی از روستاهای زیبای منطقه بوده با دارا بودن چشمه هائی پر آب معروف به سراب آغچه در منتهی الیه

روستای آغچه و در دل کوه با ارتفاعات بسیار زیبا و مشرف بر منطقه ،

مراتع غنی و سرسبز ، چشمه های جوشان و  رودخانه خروشان با عبور از میان تاکستانهای وسیع واقع در دره ای سر سبز و زیبا و در سالهای

اخیر احداث سد ذخیره ای در حاشیه جاده و در مدخل ورودی روستا

یکی از مناطق بسیار مستعد و با پتانسیل برای جذب توریست و

گردشگر میباشد چنانچه هر ساله بخصوص در فصول بهار و تابستان

پذیرای گردشگران فراوانی از نقاط مختلف میباشد.

 

پل تاریخی و آبشار نوغان :

رودخانه قم رود ( انار بار ) که از سراب آغچه سرچشمه گرفته و پس از عبور دره ها و تپه ماهورها و ارتفاعات از روستاهای پائین دست گذشته و در مسیر خود بیشه زارهائی بسیار زیبا بوجود آورده که با چشم اندازهای زیبا و آب و هوائی مطبوع و دلپذیر ، محیطی مناسب برای گذارن اوقات طبیعت دوستان در ایام فصل بهار و تابستان را فراهم نموده است .

در مسیر این رودخانه و در تقاطع با جاده ترانزیتی اصفهان خوزستان در بخش بوئین میاندشت و در فاصله 48 کیلومتری غرب از مرکز شهرستان

پل تاریخی وجود دارد که به پل نوغان معروف است . در امتداد این

رودخانه به سمت شمال آبشاری بسیار زیبا وجود دارد که به همراه

بیشه زارهای وسیع و زیبا مسافران زیادی را به سوی خود می خواند.

دالانکوه :

یکی از پتانسیلها و ظرفیتهای طبیعی و عمومی شهرستان در بحث جاذبه های گردشگری ، وجود ارتفاعات و کوههای بلند و بسیار زیبا

میباشد که در فصل زمستان با توجه به بارش فراوان برف زمینه

ورزشهای زمستانه و در فصل بهار و تابستان به لحاظ دارا بودن پوشش گیاهی بسیار خوب و متنوع و وجود گونه های فراوان جانوری و گیاهان

داروئی و همچنین آب و هوائی خنک و مطبوع و چشم اندازهائی بسیار

زیبا در فصل بهار و تابستان ، زمینه جذب توریست و دوستداران طبیعت را

داشته کما اینکه در فصل زمستان پذیرای خیل عظیم دوست داران ورزش و ورزشکاران بازیهای زمستانی نظیر اسکی بوده و در فصل بهار و

تابستان نیز کوهنوردان و کوهپیمایان میباشد.

اما در این میان رشته کوه دالانکوه با ارتفاع 3915 متر در شرق

شهرستان و مشرف بر شهرهای داران و دامنه بعنوان یکی از مرتفعترین

ارتفاعات منطقه و استان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و گروههای

مختلف کوهنرودی و کوهپیمائی از سراسر نقاط استان و حتی کشور به این کوه جهت صعود و تفریح می آیند.

همچنین در نزدیکی قله دالان کوه واقع در جبهه شمالی بقایایی از یک بنا وجود دارد که روایات تاریخی آن را آتشکده یا قلعه معرفی کرده اند که

کفته میشود با آتشکده کوه آتشگاه در اصفهان در ارتباط بوده است و در

مباحث نظامی و جنگی به منظورهای اطلاع رسانی استفاده میشده است.

بیشه زارهای حاضیه رودخانه پلاسجان :

از دیگر مناطق مستعد گردشگری رودخانه پلاسجان میباشد که از سمت

شهرستان فریدونشهر از غرب به شرق و به سوی سد زاینده رود در

جریان میباشد که با توجه به انتقال آب چشمه لنگان و همچنین در آینده

انتقال آب خندگستان از این مسیر در تمامی فصول آب بسیار خوبی در

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: افوس , کجا , فریدن , خبر , ,

تاريخ : یک شنبه 3 شهريور 1392 | 15:5 | نویسنده : AFOUS-BEH |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.